"بررسی هنجارگریزی های زبانی چهارمجموعه ی شعر «صدای پای آب»، «مسافر»، «حجم سبز» و «ما هیچ، ما نگاه » سپهری"
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه محقق اردبیلی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فرشید باقری فرادنبه
- استاد راهنما توحید صیامی بیژن ظهیری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1387
چکیده
بر خلاف دیدگاه سنتی در مطالعات سبک شناختی ادبیات، در مطالعه ی حاضر فرض نگارنده بر این بوده است، که این دو شاخه ی علمی می توانند از یافته های یکدیگر به شکل مطلوبی بهرمند شوند. با چنین فرضی مطالعه ی حاضر بر آن است که نشان بدهد، از یافته های علم زبان شناسی می توان در تجزیه و تحلیل عینی تر زبان ادبیات بهر جست. در راستای تحقق این هدف در چهار چوب طرح پیشنهادی لیچ ( 1969) انواع هنجار گریزی های زبانی در چهار مجموعه ی «صدای پای آب»، «حجم سبز»، «ما هیچ، ما نگاه» و «مسافر» سهراب سپهری استخراج و تجزیه و تحلیل شد. پس از ارائه نتایج بدست آمده به صورت نمودار و جدول های آماری، پیشنهادهایی در مورد امکان و ضرورت انجام مطالعات مشابه بدست داده شد.
منابع مشابه
بررسی نمودهای پست مدرنیسم در ما هیچ ما نگاه سهراب سپهری
یکی از آخرین مجموعه های سهراب سپهری، «ما هیچ ما نگاه» است که از نظر زبان، بیان، ساختار و تصاویر شعری، با دیگر مجموعه های شعری او تفاوت آشکاری دارد. در دیگر آثارش، او از آموزه های ادیان مشرق زمین، مکاتب غربی همچون: رمانتیسم، امپرسیونیزم و سوررئالیسم بهره گرفته است. در کتاب اخیر، اندیشه های پست مدرنیسم و تأثیرپذیری او از این نحله فکری کاملا نمود یافته است از جمله: بیهوده انگاری علم آموزی برای رفا...
متن کاملبررسی لایههای نحوی سبک و صدای شعر سهراب سپهری
در این پژوهش با بررسی و واکاوی سبک زبانی (در قلمرو واژگان و نحو) و اندیشههای سهراب سپهری، اشعار وی از نظر سبک شعری و صدای دستوری به سه سبک فعال، منفعل و انعکاسی، تحلیل و تقسیمبندی میشود. اگرچه مرزبندی دقیق میان مجموعههای شعری سهراب سپهری امکانپذیر نیست و برخی دفترهای شعر وی حاوی اشعاری به سبک و سیاق دورههای پیشین است، شاعر در نخستین دفتر شعری خود «مرگ رنگ» که تصویرگر دنیای بیرون از خویش ا...
متن کاملکنشهای گفتاری پنجگانه در شعر «صدای پای آب» سپهری
یکی از دیدگاههای تحلیل متن، که براساس آن میتوان مفاهیم بلاغی و ادبی را در واحدهای کوچک زبانی (جمله) بررسی کرد، نظریه فلسفه زبانی «کنش گفتار» است. مقاله حاضر شعر «صدای پای آب» سهراب سپهری را براساس این نظریه تحلیل میکند. این شعر براساس الگوی اصلاحشده کنشهای گفتاری پنجگانه جی. آر. سرل، و سه شیوه تأثیرگذاری نگارنده بررسی شده است. پس از تبیین اصطلاحات و اصول نظریه کنش گفتار و تبیین مفهوم سه ...
متن کاملمؤلّفههای زبانی و بلاغی سبکساز در «حجم سبز» سهراب سپهری
سهراب سپهری، هنرمندی جستجوگر، فکور و صاحب سبک است و «هشتکتاب»، حاصل اندیشه، تفکر و سیر درونی و بیرونی اوست. از آنجا که سبکشناسی هر اثر راهی است برای پی بردن به لایههای درونی اندیشه خالق اثر، در این مقاله با تأکید بر مطالعات کتابخانهای و استناد به روش استقرایی مبتنی بر توصیف و تحلیل، به تبیین مؤلّفههای سبکی «حجم سبز» سپهری در لایههای مختلف آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی و فکری پرداخته شده اس...
متن کاملتجزیه و تحلیل گفتمانی- دستوری منظومه ی صدای پای آب سهراب سپهری
هدف از انجام این تحقیق آن است تا بر اساس الگوی هالیدی (1976) و نیز شفایی (1363) و فرشید ورد (1363)، منظومه ی صدای پای آب سهراب سپهری مورد تجزیه و تحلیل گفتمانی- دستوری قرار گیرد. ضمن استفاده از روش تجزیه و تحلیل متنی، منظومه در دو سطح کلان و خرد مورد بررسی قرارخواهد گرفت که در بخش کلان عوامل انسجامی شناسایی خواهد شد و در بخش خرد نیز انواع جملات به کار رفته در منظومه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه محقق اردبیلی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023